tirsdag 25. august 2009

Byen som aldri sover

Fra Susy Dahls blogg; En annens liv

mandag, februar 23, 2009

Hvorfor ta toget til Paris?



Med alle de privatiserte jernbanestrekningene nedover Europa nå, er det mye dyrere å ta toget til Paris enn å fly. Vi kunne ha bodd på et bedre hotell hvis vi hadde fløyet. Å fly er ikke bare billigere, det tar kortere tid også. Ganske mye kortere tid. Så hvorfor tok vi toget? Hvorfor i helvete tok vi toget?

Det er ikke det at jeg har flyskrekk. Jo, jeg ser døden i øynene hver gang jeg flyr, jeg ser styrten og min egen begravelse og passbildene på forsiden av Dagbladet og hver gang vi lander i god behold er det som å ha fått livet i gave, men alt dette foregår uten at jeg trenger å drikke eller ta piller eller hyperventilere og lage skandale. Jeg bare sitter der og tenker det.

Så det er ikke det at det ikke er spennende og morsomt å fly. Jeg blir bare så kvalm av det. Jeg blir kvalm av å komme fram så fort. Det ene øyeblikket sitter man på flytoget ut til Gardermoen og ser snøfonnene fyke forbi, det neste øyeblikket befinner man seg to årstider fram i tid, og kjører gjennom et goldt landskap med spredte palmer og får høre av guiden som snakker stavangerdialekt at man ikke må drikke vannet i springen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.